onsdag 1 januari 2014

Vårt Nyårsfirande

God kväll på Er!

Igår var det nyårsafton, ett nytt år skulle ta vid där ett annat tog slut.
Efter att ha ställt in planer, tackat ja till event så slutade vår nyårsafton till slut i en halvimproviserad anda med god mat i ett fantastiskt sällskap. Vi hade ett mysigt firande där vi åtta personer tillsammans gjorde mat och skapade dessert i köket. Det var halvtrångt, smått kaotiskt men med mycket skratt så går det mesta! Det var jag och Johans bror som överlag satte ihop menyn (med viss hjälp av min far, tack pappa). Vi körde på en tvårätters som bestod av:

Varmrätt:
Oxfilé, duchessemos och kantarellsås med tillhörande
smörslungad sparris och karamelliserade morötter

Efterrätt:
Vaniljbomb med bär och hemmagjord chokladsås

Johans bror lyckades riktigt bra med kantarellsåsen och utöver efterrätten så stod jag för duchessemosreceptet och tillagningen av de karamelliserade morötterna (ett riktigt gott tillbehör, rekommenderas). Jag som annars inte äter svamp eller morötter åt mer än väl av det tillagade, det skapade fantastiska aromer och smaker tillsammans med det andra på tallriken.
Maten blev en succé och efteråt så hamnade vi alla i någon form av matkoma vilket gjorde att nyårsklassikern "Grevinnan och Betjänten" kom väl till pass! Om jag inte fick det bästa bordssällskapet till maten så fick jag det i soffan, nämligen fantastiska Lea, 2 år, som högt och hjärtvänligt skrattade åt betjäntens snubblande. Hon är en riktigt guldklimp som ligger mig varmt om hjärtat. 

Vid tolvslaget så öppnade halva sällskapet bubblet, jag avstod då jag under kvällen svalde en bordsdekorationsstjärna av misstag som skar i halsen och bröstet.
Vi myste alla under den färgade himlen med skålar och kramar (alla fick en puss av mig eftersom jag tror på att det ger lycka kommande året). Den bästa kyssen var den Johan gav mig vid tolvslaget. Vilket lyckorus som for i mig där jag stod med så fina vänner, kärlek och glädje. Bättre nyårsfirande kunde jag inte få.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar