tisdag 22 januari 2013

Är det verkligen så farligt, kemikalier alltså?

Från loppis i helgen så fick en rödvit rutig skjorta av märket West Hill Redbird följa med hem, likaså en rostfärgad blus från Lindex. Dessa två plagg fick jag för endast 35 kronor! Det är många som inte förstår mitt loppis/secondhand intresse och som tycker det är äckligt att köpa exempelvis begagnade kläder i andra hand. Jag är inte den som måste ha saker nya direkt från butik, huvudsaken att kläderna håller en standard som jag trivs med samt att de är hela och rena. Nya plagg direkt från butik bär på oerhört mycket kemikalier och annat som inte är bra för våra kroppar, visste ni att en liten pojke kan bli steril av att använda nya kläder från butik? Små barn, främst pojkar, är oerhört känsliga för kemikalier eftersom att deras kroppar inte är färdigutvecklade. Det är främst deras organsystem, exempelvis immunförsvaret och hjärnan som är extra utsatt. Vuxna människor är också känsliga mot kemikalier men vi kan skydda oss bättre eftersom att våra kroppar är färdigutvecklade, dock kan vi drabbas lika hårt av kemikalierna som barn. Eva Röse, svensk skådespelerska, deltog i en dokumentärfilm under tiden hon var gravid med sin son Rocky Flynn där de undersökte kemikalier i hennes blod. Eva fick reda på att bland annat halten av flamskyddsmedel var väldigt hög hos henne, vilket hon i sin tur förde över till sin son genom navelsträngen och modersmjölken. Efter att Eva fått kännedom om detta så började Eva med egologisk mat, second hand kläder till sig och barnen samt begagnade leksaker som bär på mindre kemikalier. Heja Eva, känner jag.
För att återgå till att köpa kläder i andra hand så hjälper det även miljön eftersom att vi minskar den omfattande energianvändning som det går åt till att nyproducera. Genom att köpa kläder men även leksaker, barnvagnar, skor, möbler med mera i andra andra (som alla, när de köps nya, innehåller någon form av färg, flamskydd, impregnering eller andra kemikalier som ofta tillsätts vid tillverkning), så hjälper vi inte bara vår egen kropp utan även miljön men kanske viktigast, arvet till våra barns kroppar.
Även om jag gillar att göra nytt av gammalt så köper jag inte allting i andra hand, utan det är mest skor, kläder och ibland möbler. Jag kan inte övervinna världen från kemikalier själv, så även om jag enbart skulle köpa ekologisk mat, ekologiska kläder i butik, köpa sängkläder begagnad och inte använda skönhetsprodukter så skulle inte det räcka på långa vägar, men alla kan göra något. Istället fyndar jag när jag kan, men köper även nytt när jag vill. Lagom är bäst.
Annars håller jag med Eva Röse att "kemikalier är inte den första gåvan man vill ge sitt barn, men man ger det utan att ens veta om det själv". Mänskligheten underkastar sig själva många gånger. Vi tror att saker inte är farliga för oss, och att någon vakar över detta så att det inte ska ske. Jag säger som Eva "det är fel!", fundera istället på om det är så farligt att köpa den där klänningen för 20 spänn på loppmarknaden eller på Tradera istället för att köpa en ny i butik, din nära kommer inte att se skillnad vart den är ifrån, jag lovar.

Helgens fynd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar