fredag 3 januari 2014

Guldbaggen

Så har årets Guldbaggens nomineringar publicerats. Det är fantastiskt hur många nomineringar filmen "Monica Z" och Anna Odells "Återträffen" lyckas få. 
Det är lite skrämmande hur filmvärlden har gått till att blivit så tävlingsinriktad, att skådespelare, författare, regissörer tävlar i prestation och resultat. Visst är det en bransch där man kan behöva slå sig fram för att lyckas men en filmproduktion som inte samarbetat med större produktionsbolag behöver inte per automatik vara sämre för det. Jag vet en handfulla makalösa filmskapare som gjort liknande verk men i mindre tappning och som slår större produktioner med hästlängder. 

Jag hoppas att bästa film går till Monica Z (jag har inte sett den mer än  ett urval scener, men jag har en bra känsla över den produktionen). Bästa regi känns det som att Anna Odell kommer att ta hem liksom även bästa kvinnliga huvudroll (men som jag hoppas att Edda Magnason får). Bästa manliga huvudroll blir svår, Matias Varela har jobbat bra och hårt och snubblat på mållinjen förut. Han är en som jag gillar att se på vita duken men Mikael Persbrandts insats som Hasse i filmen "mig äger ingen" är omtalad, liksom kritikerrosade Robert Gustafsson som Allan Karlsson i "Hundraåringen". Det är svårt att förutspå vem det blir så jag säger bara "må bäste man vinna". Vidare hoppas jag att Sverrir Gudnason tar hem priset för bästa manliga biroll, att Anna Odell eller Cilla Jackert tar hem pris för bästa manuskript. "Ömheten" borde få pris för bästa foto, Kicki Ilander för bästa kostym (Moniza Z) och Eva Von Bahr och Love Larson borde får pris för bästa mask/smink (Hundraåringen). Klicka här för att läsa mer om Guldbaggen och de nominerade. 

Hur som helst så kommer jag den 20 januari sitta bänkad för att få följa med i skapandets värld för en kväll, och som varje år kommer jag med säkerhet säga ungefär lika många gånger som någon går upp för att hålla sitt tacktal att "där kommer jag att stå en dag". Kan tyckas vara kaxigt, överdrivet och en aning höga förhoppningar kanske men så måste man sikta högt för att nå stjärnorna. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar