onsdag 10 juli 2013

Ett namn

Man pressas ibland till bristningsgränsen. Trots att man ofta får höra orden "du är perfekt", så vet man att så är inte fallet. Faktum är att man har gjort sånt som man inte är stolt över. Men trots alla dessa fadäser så anser jag att man ändå kan vara perfekt, tills det där man inte är så stolt över bubblar upp som en rungande örfil. Ja, jag är inte perfekt men jag vet att jag gjort mitt bästa med tanke på vad jag har att jobba med. Sandra är latinamerikanernas ord för "människornas försvarare". Forntida grekers ord för "beskyddare" och hebreisk ord för "hjältinna". Ett irländsk ord som betyder "kraft". Faktum är att alla namn har en bestämd innebörd. Därför är det svårt att välja ett till något som betyder allt för en. Ingen är alltså perfekt, ingen är fulländad och ingen är en mönstergrill.


Så, vad är väl ett namn? Uppenbarligen är det något som innebär makt eller utanförskap. Kan de stämplar vi sätter på folk berätta allt vi behöver veta? Om vi säger "hon är bara ett barn", betyder det då att hon är oskyldig? Om vi kallar någon för "langare av förstörelse", innebär det då att hon är ond? Kommer någon som kallas predikant alltid leva som han lär? Kan en man som stämplas som skurk ha hjältelika egenskaper?

Ett namn kan aldrig förklara vem någon är...
eller vad de är kapabla till.

(dh)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar