måndag 29 april 2013

Pärlor från förr i tiden...

Jag är så hungrig så att jag nästan går under! Det är ett av mina motton nu mera då jag aldrig tidigare har hoppat över frukost. Ja ni läste rätt, aldrig förr. Frukost är A och O för mig, utan frukost fungerar jag inte. I tonåren så var det många tjejer i min närhet som inte åt av olika anledningar men jag är uppfostrad av min pappa att frukost är viktigt för att orka dagen. Så jag har alltid tagit mig tid till att äta frukost. Jag har faktiskt prioriterat frukost före att fixa till håret eller få mig en snygg outfit innan jag ska någonstans. Även fast det är bra att se snyggt klädd ut i exempelvis jobbsammanhang så känner jag att det är inte spelar någon som helst roll då magen är tom. Varför? Jo för är magen tom så är huvudet tomt och då är det svårt att prestera. Det här halvåret så har jag distansstudier, vilket gör att jag kan lägga upp mitt schema som jag vill och du funkar det att skjuta på frukosten till 12.00 då fastan upphör. 

Förra veckan skickade vi ut Valborgsinbjudningar till en middag som Johan och jag ska ha. Eftersom att barn också är bjudna så har vi valt att inte göra någon avancerad maträtt utan vi kommer att bjuda på grillad hamburgare med bröd och strips och till efterrätt kommer vi att bjuda på vaniljbomb med kex och bär. Min pappa är väldigt duktig i köket och kan göra mycket av lite samt att han alltid får till den där ljuvliga, lyxiga smaken på det han tillagar. Det spelar ingen roll om det gäller kött, fisk, sås, bröd, gröt, han får verkligen alltid till det! Jag har ärvt pappas matintresse och jag står mer än gärna i köket för att fixa och dona till familjen eller när man får gäster. Standardregeln pappa har mer eller mindre präntat in innanför mitt pannben är att halvfabrikat inte är någonting att hänga i julgranen. Dels är smaken inte den bästa och den innehåller mycket skräp men sen är det mycket mer ekonomiskt (och roligare) att göra maten själv i från grunden. Morgondagens middag kommer att bryta mot regeln halvfabrikat då vi gjorde det enkelt för oss och köpte både hamburgare, bröd, dressing och strips, saker som vi annars gör själva! Efterrätten går också i en form av halvfabrikat men en lite nyttigare sådan. Det är en god och nyttig efterrätt som är supergod, verkligen! Pappa brukar säga att när man har skapat en god maträtt eller något liknande så ska man inte ge ut receptet för att det innebär att man bara kan få njuta av den där goda smaken hemma hos dig.

Idag så pryder vackra pärlor min hals, ett arvegods efter en vacker kvinna. Hon var en underbar kvinna på alla sätt och vis som tyvärr gick bort i en alldeles för tidig ålder på grund av sjukdom. Hon kunde gå upp tidigare för att fixa mat till skogens djur, hon såg alltid till att vi barn hade varma fötter och hon var för det mesta snäll och vänlig. Jag saknar henne ibland, trots att hon gjorde saker mot oss barn som jag ibland inte riktigt förstod varför och det skedde så ingen annan vuxen hörde. Det var ingenting fysiskt utan mer verbala saker. Nu är det några år sedan som hon gick bort och jag hoppas att hon vilar i frid.


Nu är det äntligen dags för frukost. Idag så kör jag direkt på frukostvarianten färska bär, naturell yoghurt och Pauluns mûsli istället för att börja med en matmåltid som jag annars gör. Förhoppningsvis så kommer jag att få i mig tillräckligt för att hinna vidare med tentorna i praktisk projektledningen. Heja mig! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar