lördag 18 januari 2014

"Jag vill se Lejonbröder eller Björnkungen"


När man bjuder med ensamstående förälder på någon helgaktivitet så brukar man generellt få svaret "tyvärr, jag är mamma/pappa i helgen". I helgen får jag använda samma fras fast "tyvärr, jag är storasyster i helgen". För så är det, hela helgen lång så får jag rå om den finaste lillebror i denna värld. 

Våran att-göra-tillsammans-helg är spikad. Myskväll, bio och pulkaåkning varvat med akrobatik i köket, krig i vardagsrummet och sköndans i sovrummet. Ikväll så har vi intagit snacksskålarna till disneys "Mästerdetektiven Basil Mus" och haft världens djupaste, filosofiska diskussion. Isac har grillat mig med frågor som "kan björnar slå i huvudet?", "kan hockeyproffs vara med i Fångarna På Fortet?", "kan djur simma?", "har indianer vattenfärg i ansiktet?", "får man människovalpar av fåglar", "heter lejonfilmen lejonbröder och björnfilmen kungen?"...

Nu var det visserligen lätta frågor unge herr Persson ställde, det var bara att svara ja eller nej. Så det var vad jag gjorde samtidigt som jag försökte hänga med i filmen. När Mästerdetektiven Basil Mus räddat mössens värld från ondska så konstaterade Isac att Johan skulle vara med i kvällens program av Fångarna på Fortet (Johan spelar hockey i division två = hockeyproffs), att Dumbos mamma kommer få en människovalp i sitt knyte, att djur inte kan drunkna, att björnar inte kan slå i huvudet och att indianer föds med färgen i sitt ansikte... och han avslutar sina konstaterande med att han gärna vill se Lejonbröder eller Björnkungen istället för Fångarna På Fortet. Där och då inser jag att jag varit för mycket i filmen och för lite med ungen. Att jag har haft noll koll på alla de hundra frågor han ställt mig och att jag måste försöka rätta till den kunskap som jag smällt i honom ikväll. 

Imorgon är det bio, hoppas att han sitter någorlunda tyst.


1 kommentar: